TraumaNet AMC lanceert Crisis App in het AMC

“De laatste keer dat het ZiROP (Ziekenhuis Rampenopvangplan) in werking trad, kwamen medewerkers aan met stapels printpapier”, vertelt traumachirurg Vincent de Jong. “Kunnen we dit niet makkelijker maken, dacht ik toen. Ik gooide in 2014 een balletje op en toen ging het snel.” Samen met Tonnie Janmaat (ZiROP-coördinator), Corina de Groot en Mariska Klooster (beide stafadviseurs TraumaNet AMC) heeft De Jong de wensen op een rijtje gezet. Op 1 april (geen grap) is de Crisis App officieel gelanceerd in het AMC.

De Groot: “Het AMC is daarmee het eerste ziekenhuis in de regio TraumaNet AMC waarvan medewerkers bij een ramp of crisis met ‘één druk op de knop’ alle relevante informatie tot hun beschikking hebben. Denk aan bijvoorbeeld het Crisisplan (ZiROP), bijbehorende taakkaarten, (bel)schema’s en formulieren.” Janmaat vult aan: “De app is ontwikkeld om het handelen in een crisissituatie te vergemakkelijken. Hij heeft ook maar vier grote knoppen, zodat gebruikers snel kunnen navigeren.”

Account aanmaken
De app kan nu alleen met een e-mailadres van het AMC worden gebruikt. Vervolgens krijgt de gebruiker een wachtwoord toegestuurd waarna een pincode aangemaakt kan worden. “Je kunt dan een account aanmaken door aan te geven welke functie je hebt binnen een bepaalde afdeling of specialisme”, vertelt Mariska Klooster, stafadviseur TraumaNet AMC en schakel richting Application Builders (bouwers van de app, red.). “Daardoor wordt alleen de voor jou relevante informatie getoond.” Deze informatie is ook in Kwadraet terug te vinden, maar in een crisissituatie heb je niet altijd een computer tot je beschikking. “Nu de informatie op twee manieren wordt aangeboden, weet iedereen hopelijk precies wat hij in zo’n situatie moet doen”, aldus Klooster. “We hopen dat de app in de toekomst met Kwadraet gekoppeld wordt zodat de documenten slechts op één plek beheerd hoeven te worden.”

Onderzoek
Om te meten of de Crisis App ook het handige hulpmiddel is wat het beoogt te zijn, wordt onderzoek gedaan. Traumachirurg De Jong: “We hebben een nulmeting gedaan waarbij veertig medewerkers vragen moesten beantwoorden over hun taken tijdens een ramp of crisis. Als ze een fout antwoord gaven, moesten ze weer opnieuw beginnen terwijl de tijd doorliep. We kunnen daarbij dus het aantal in één keer goed beantwoorde vragen meten, maar ook hoe lang ze over de vragenlijst deden. In mei, een maand na de lancering van de app, gaan we dit nogmaals bij een andere maar vergelijkbare groep van veertig medewerkers herhalen en de resultaten vergelijken. We hopen natuurlijk dat de resultaten dan zijn verbetert ten opzichte van de eerste meting.”

Verdere ontwikkeling en uitrol
De makers benadrukken dat er door de eindgebruikers is meegedacht tijdens de ontwikkeling van de app. “Maar dit kan nu ook nog, we staan namelijk altijd open voor feedback. Het is de bedoeling dat de app zich blijft ontwikkelen.”, aldus Klooster. De Groot sluit af: “De app is ontwikkeld voor alle ziekenhuizen uit de regio TraumaNet AMC. Tergooi (Blaricum en Hilversum) en MC Zuiderzee (Lelystad) zullen de volgende ziekenhuizen zijn waar de app geïmplementeerd gaat worden. Daarna volgt hopelijk de rest.”

Deel deze pagina