Blog - Verleidingen

Als de scholen weer zijn begonnen en iedereen weer zijn dagelijkse routines oppakt, de avonden korter worden en de bladeren gaan vallen dan weet je dat de tijd van terrasjes en onbekommerd genieten weer even achter ons ligt. Maar wat was de Franse wijn weer heerlijk (toch altijd anders dan een fles aan de keukentafel) en de Franse kaas en andere lekkernijen in de namiddagzon. In de vakantie mag dat vind ik. Een voordeel van weer aan het werk gaan is dat je in een vertrouwde omgeving en routines minder bloot wordt gesteld aan verleidingen die vaak niet bijdragen aan een gezonde leefstijl en gedoseerde calorie-inname. Maar eigenlijk zijn dat soort verleidingen er elke dag; zakken klusdrop bij de bouwmarkten (‘want als ik klus dan mag ik toch ook wel wat lekkers’), de aanbiedingen bij ieder tankstation (‘wilt u nog twee Snickers voor de prijs van een’) en alle Starbucks en Coffee companies met heerlijke muffins etc.

Dat verleiden is iets wat mij de laatste tijd wel bezighoudt. Verleidingen beïnvloeden immers je keuzes. En dat gaat veel verder dan de genoemde lekkernijen. Professionals in de zorg laten zich verleiden om te gaan werken bij detacheringsbureaus die een leaseauto en een beter salaris aanbieden, zorgverzekeraars verleiden mensen om hun verzekering te kiezen met reclamespotjes en energiebedrijven verleiden mensen met hoge kortingen. Het is allemaal wel te begrijpen want iedereen vindt het prettig om meer geld te kunnen besteden of voelt zich aangesproken door een bepaald imago. Maar we moeten ons wel goed realiseren dat deze verleidingen zeker niet altijd het goede effect hebben op zaken als een gezonde leefstijl, een beter milieu of een gezonde arbeidsmarkt. Daar ligt voor iedereen een grote uitdaging. Als verleidingen keuzes bepalen, hoe zorgen we er dan voor dat er meer mensen in de zorg komen werken of studenten kiezen voor het vak van leraar. Dan gaat het uiteindelijk om een goed imago, een rechtvaardige beloning maar vooral oog te hebben voor de dingen die het werk leuk maken. Zaken als te hoge werkdruk en kans op burn-out door grote tijdsdruk en toenemende administratieve lasten helpen daar dan niet aan mee. Maar het gaat ook om het op de juiste manier gebruik maken van ons systeem van spoedzorg. Huisartsenposten zijn voor spoed, maar misschien hebben we juist daar de verleiding te groot gemaakt om hier ook voor vele niet spoedvragen een beroep op te doen. Zoals gezegd, verleidingen hebben niet altijd het juiste effect.

Frank de Groot
Manager SpoedZorgNet

Deel deze pagina